Tuulilasinpyyhkimien kunto on autojen vuosikatsastuksessa yksi tarkastuskohteista ja kuluneet pyyhkimet on korjauskehotuksen peruste. Myös tuulilasin pesulaitteen pitää toimia moitteettomasti ja pesunestettä pitää olla riittävästi säiliössä. Useampi yhtäaikainen korjauskehotusvika voi johtaa katsastuksen hylkäämiseen.
Tuulilasinpyyhkimien suositeltu vaihtoväli on normaalikäytössä noin puoli vuotta, jonka jälkeen kumin kimmoisuus ja puhdistusominaisuudet heikkenevät. Suurin osa autoilijoista vaihdattaa pyyhkimensä kuitenkin harvemmin.
– Huollettavissa autoissa näkee ikävän usein pyyhkimiä, jotka on käytetty loppuun. Elinkaarensa päätepistettä lähestyvät pyyhkimet jättävät raitoja ja vesikalvoa lasiin. Pyyhkimet kannattaa vaihtaa viimeistään tässä vaiheessa. Jos vanhuuttaan haurastunut sulka pääsee repeytymään, sen rungon metalliosa voi aiheuttaa vaurioita myös tuulilasiin, kertoo Atoy Autohuollon Pirkkalan toimipisteen työnjohtaja Jussi Rehuttu.
Uusien autojen pyyhkimien vaihtaminen voi kysyä autoilijalta aikaa ja hermoja
– Kiinnitysmekanismit muuttuvat ja vanha koukkukiinnitys on jäämässä historiaan. Saman automerkin eri malleissa voi olla useita erilaisia kiinnitysmekanismeja. Osassa uusista autoista pyyhkimet on vaihdettavissa vain niiden varsien ollessa huoltoasennossa. Helpommalla pääseekin, kun vaihdattaa pyyhkimet auton huollon yhteydessä, toteaa Rehuttu.
Vuoden 2018 määräaikaiskatsastuksissa todettiin tuulilasiin tai sen puhdistuslaitteisiin kohdistuvia vikoja tai puutteita yhteensä noin 162 000 kappaletta. Näistä noin 152 000 oli korjauskehotuksia ja 9 900 hylkäykseen johtavia vikoja. Tuulilasin ja sen pesulaitteiden puutteita tai vikoja ei eritellä tilastoissa erikseen.