Kuten kaikkien ajoneuvojen kanssa, myös sähkökäyttöiset ajoneuvot kuluvat ajan ja käytön mukaan. Korkeajänniteakku on sähköauton kallein komponentti ja voi menettää kapasiteettiaan jopa 2-3 % vuodessa. Akun kunto vaikuttaa myös jälleenmyyntiarvoon, joten se kiinnostaa sekä myyjää että ostajaa.
Korkeajänniteakun kuntotesti onnistuu yleisimmistä sähkö- ja hybridiautoista (pois lukien Tesla).
Se tehdään odottaessa ja siitä saa raportin heti mukaan.
Korkeajänniteakun kuntotestissä luetaan akunhallinnan ohjainlaitteelle tallentunutta dataa (pikatesti) ja saadaan selville mm:
– akun sen hetkinen varaustila (State of Charge = SoC)
– akuston kennojen jännitteitä
– akuston varastointikyky suhteessa uuteen akkuun (State of Health = SoH).
Testiin sisältyy myös vikamuistinluku kaikilta ohjainlaitteilta.
SoH = akuston varastointikyky suhteessa uuteen akkuun. Esimerkiksi SoH 90 % tarkoittaa, että akku pystyy käyttämään 90 % siitä kapasiteetista, mikä sillä on ollut uutena. Testistä saatava SoH-arvo perustuu auton oman akunhallintajärjestelmän laskemiin tuloksiin.
SoC = akun varaustila. SoC 100 % tarkoittaa, että akku on ladattu täyteen.
Kenno jännitteet = normaali toimintajännite ~3,7 V, pienin sallittu jännite 2,5 V ja suurin sallittu jännite 4,3 V
Huollon ja korjauksen yhteydessä tarjoamme käyttöösi sijaisauton veloituksetta.
Määräaikaishuollon yhteydessä saa Atoy Road Service -tiepalvelun veloituksetta.
Maksa autosi huollot ja korjaukset myöhemmin tai kätevästi osissa.