Akku varaa sähköenergiaa, jota tarvitaan auton moottorin käynnistämiseen ja jota auton useat sähkölaitteet käyttävät. Laturi lataa akkua ja tuottaa virtaa myös muille sähkölaitteille, kun moottori käy.
Auton sähkölaitteet voivat käyttää akun virtaa myös silloin, kun moottori ei käy. Näin esimerkiksi yöksi päälle jääneet ajo- tai sisävalot voivat etenkin kylmillä keleillä tyhjentää akun virrasta yön aikana. Jos akku ei ole vaurioitunut tyhjentymisestä, riittää yleensä lämpimällä kelillä noin puolen tunnin yhtäjaksoinen ajo lataamaan akkua sen verran, että moottorin saa käynnistettyä uudelleen. Talvella akun virranotto- ja virranantokyky ei ole samaa tasoa. Kylmällä kelillä tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata suoraan sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.
Laadukas akku kestää keskivertokäytössä viidestä jopa kymmeneen vuotta. Akun käyttöikä kuitenkin lyhenee, mikäli akku pääsee useampaan kertaan tyhjenemään. Kylmällä kelillä tyhjä akku on vaarassa jäätyä, jolloin se saattaa rikkoutua ja uudelleen lataaminen ei ole enää mahdollista.
Mikäli auton akku tyhjenee usein, vika on yleensä joko akun laturissa tai akku on vanhentunut tai viallinen, eikä siitä syystä enää varastoi virtaa entiseen tapaan. Tyhjentymisen voi aiheuttaa myös joku muu auton viallinen sähkölaite, joka vapauttaa virtaa.
Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa yleensä kylmällä kelillä. Varaustason ollessa alhainen starttimoottori joutuu työskentelemään normaalia enemmän saadakseen auton käynnistymään. Myös auton sähkölaitteet voivat käyttäytyä poikkeavin tavoin.
Jos autolla ajetaan lähinnä lyhyiden siirtymien kaupunkiajoa, ei akku ehdi latautua kunnolla. Erityisesti 2000-luvun autoissa on paljon energiaa syöviä lisälaitteita ja silloin on hyvä ladata akkua suoraan sähköverkosta akkulaturilla tai ajaa välillä tarkoituksella pidempiä matkoja ja antaa akulle mahdollisuus latautua.
Kun akkua irrotetaan, sen virrasta toimivat laitteet voivat hävittää tietoja ja osa pitää koodata uudelleen. Myös auton sähköjärjestelmille vahingolliset virtapiikit ovat mahdollisia. Start/Stop -järjestelmällä toimivien autojen akut vaativat vaihdon yhteydessä oikeanlaiset laitteet ja ammattitaidon, sillä akut koodataan auton järjestelmään.
Tämän vuosituhannen autoissa akun vaihto vaatii useimmiten ammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Uudemmissa autoissa akun vaihtoa ei juurikaan ole mahdollista itse tehdä. Kun akun vaihdon hoitaa autohuollossa tai -korjaamossa, huolehtii liike myös ongelmajätteeseen kuuluvan akun oikeanlaisesta käsittelystä.
Huollon ja korjauksen yhteydessä tarjoamme käyttöösi sijaisauton veloituksetta.
Määräaikaishuollon yhteydessä saa Atoy Road Service -tiepalvelun veloituksetta.
Maksa autosi huollot ja korjaukset myöhemmin tai kätevästi osissa.